Scharakteryzuj odwołując się do odpowiednich fragmentów pieśni kreację podmiotu lirycznego




(tabelka) część: strofy tematyka I II W utworze występuje podmiot pierwszoosobowy, w liczbie mnogiej.Odwołaj się do konkretnych utworów, podaj cechy podanych wzorców osobowych.. Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym do podręcznika Ponad słowami.. Uzasadnij swoją odpowiedź przykładami z tekstu.. Wskaż je i określ, czego dotyczą.. Wada Polaków CytatBARDZO PROSZĘ O POMOC ,, Pieśń o spustoszeniu Podola" 1.. Interpretacja "Pieśni o spustoszeniu Podola" J. Kochanowskiego.. Charakterystyka głównych bohaterów.. Na podstawie fragmentu artykułu naukowego określ kontekst historyczny powstania Pieśni o spustoszeniu Podola.. Podmiot liryczny mówi przeważnie o swoich osobistych wrażeniach, przeżyciach, uczuciach, doznaniach, choć może być .Pieśń V z ksiąg wtórych, która funkcjonuje w literaturze pod tytułem Pieśń o spustoszeniu Podola ma charakter patriotyczny, jest rodzajem apelu podmiotu lirycznego do rodaków.. ; 83% Interpretując „Pieśń XIX" Jana Kochanowskiego oraz odwołując się do kontekstu filozoficzno-literackiego, przedstaw cechy i system wartości człowieka renesansu.. Opisać stan psychiczny i fizyczny kochanka przedstawiony we fraszce Do Magdaleny Porównać kreację Magdaleny z petrarkistowskim kanonem pięknaW 5. strofie podmiot liryczny podaje przyczynę ataku - brak właściwej opieki ze strony państwa, które jest słabe (m.in. przez bezkrólewie)..

Scharakteryzuj, odwołując się do odpowiednich fragmentów pieśni, kreację podmiotu lirycznego.

2010-02-04 15:45:18Interpretacja „Pieśni o spustoszeniu Podola" Jana Kochanowskiego.. Podać własne przykłady różnych typów znaków semiotyka .1 Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny Ponad słowami dla klas pierwszych XCII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi i Technikum nr 23 oraz klasy drugiej Technikum nr 23.. Scharakteryzuj, odwołując się do odpowiednich fragmentów pieśni, kreację podmiotu lirycznego.. Wiersz pod względem poruszanej tematyki dzieli się na dwie części.. Podmiot liryczny i jego kreacja.. 2. tekstu literackiego (epickiego, lirycznego albo dramatycznego) powiązanego z tematem wypowiedzi.. Muszą się zastanowić, jak zemścić się na nieprzyjacielu - to się nie uda, jeżeli szlachta pozostanieTyp liryki.. Trzymaliśmy kciuki za każdego, kto dzisiaj musiał podejść do egzaminu.. Wyjaśnij postawę ascezy odwołując się do utworu .oraz objaśnij jego metaforyczne znaczenie, odwołując się do treści utworu.. Na Polskę napadli wówczas Tatarzy (najemnicy tureccy) wykorzystując osłabienie władzy królewskiej.Co jest zadaniem podmiotu lirycznego w pieśni o spaleniu Podola?. Jan KochanowskiPodmiot liryczny to osoba mówiąca w utworach lirycznych, czyli między innymi w wierszu.. Wyjaśnij na czym polega sposób obrazowania powstania styczniowego w noweli E. Orzeszkowej „Gloria victis" (baśniowość, stylizacja biblijna, hiperbolizacja itd.)..

(tabelka) część: strofy tematyka I IIScharakteryzuj, odwołując się do odpowiednich fragmentów pieśni, kreację podmiotu lirycznego.

Omów cechy postawy franciszkańskiej, odwołaj się do życia św. Franciszka i omówionych fragmentów literackich.. Apel do Polaków („Cny Lachu"), aby zbudzili się ze snu i się nie poddawali.. Utwór stanowi przykład liryki bezpośredniej.. Tekst załączony do zadania to podstawa wypowiedzi monologowej.. Kim jest adresat pieśni?. Omów technikę kreacji bohaterów noweli Elizy OrzeszkowejZresztą nie bez powodu podmiot liryczny używa tu czasu przeszłego, mówiąc o tych czasach jako o czymś, co nie powróci, ale do czego tęskni.. Maturzyści mieli do wyboru dwa tematy.1 Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny Ponad słowami klasa 1 część 1 Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącego propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Ponad słowami w pierwszym semestrze klasy 1.. Wpisz do tabeli zarzuty formułowane przez poetę pod adresem rodaków.. Widać to już w pierwszym wersie, który ma formę bezpośredniego zwrotu do adresata: Wieczna sromota i nienagrodzona Szkoda, Polaku!odpowiedniej treści każde wystąpienie stanie się jedynie popisem aktorskim.. O życiu ludzkim decydują Bóg, fortuna i czas, a jednostka powinna się poddać tym trzem instancjom.Objaśnić, na czym polega komizm fraszki O doktorze Hiszpanie, odwołując się do puenty utworu..

Scharakteryzować kreację podmiotu lirycznego i adresata we fraszce Do Magdaleny.

Tekst odwołuje się do wydarzeń mających miejsce na Podolu w 1575 roku.. 2013-03-09 16:21:22 określ stosunek podmiotu lirycznego do niepowodzeń życiowych 2011-01-27 21:12:09 Co to znaczy przeanalizować treść wierszu, budowę oraz kreacja podmiotu lirycznego ?. Później człowiek ten stał się „synem dzikim", czyli kimś, kto zmuszony został do walki za ojczyznę i nie może pogodzić się z rzeczywistością i tym, co go spotyka.nawiązaniu do biografii Horacego • wyjaśnia znaczenie pojęcia horacjanizm • podaje cechy charakterystyczne pieśni (ód) • rozpoznaje rodzaj liryki omawianego utworu, jego adresata, sposób kreacji podmiotu lirycznego i sytuacji lirycznej • określa problematykę utworu • definiuje zasadę decorum i odnosi ją do wybranychZaklasyfikować podany znak do odpowiedniego typu Odróżnić znak umowny od symptomu oraz znak symboliczny od ikonicznego..

... odwołując się do Pieśni IX Jana Kochanowskiego oraz innych tekstów kultury.

Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen i są zgodne z Wewnątrzszkolnym systemem .do biografii Horacego • wyjaśnia znaczenie pojęcia horacjanizm • podaje cechy charakterystyczne pieśni (ód) • rozpoznaje rodzaj liryki omawianego utworu, jego adresata, sposób kreacji podmiotu lirycznego i sytuacji lirycznej • określa problematykę utworu • definiuje zasadę decorum i odnosi ją do wybranych utworów literaturyMatura 2017 z języka polskiego - mamy arkusze CKE na poziomie rozszerzonym.. Pochodzący z cyklu Z Tatr wiersz Kazimierza Przerwy-Tetmajera Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) utrzymany jest w konwencji poetyki impresjonistycznej.. ; 85% Interpretując pieśń XIX Jana Kochanowskiego .Podmiot liryczny, „ja liryczne" - osoba mówiąca w utworach lirycznych.. Scharakteryzuj, odwołując się do odpowiednich fragmentów, kreację podmiotu lirycznego.. Podmiot liryczny może występować w liczbie pojedynczej, jako ja lub w liczbie mnogiej, jako podmiot zbiorowy.Ten ostatni widoczny jest np. w Bogurodzicy: Zyszczy nam, spuści nam, itd.. Na podstawie fragmentu artykułu naukowego określ kontekst historyczny powstania Pieśni o spustoszeniu Pod.. Wiersz pod względem poruszanej tematyki dzieli się na dwie części.Podmiot liryczny zwraca się w nim do Mecenasa, czyli do protektora sztuki poety.. Horacy, w tym utworze, nawiązuje do legendy, która głosiła, że wielcy poeci nie umierają, lecz przemieniają się w łabędzie.Owa przemiana jest opisywana przez podmiot liryczny.W "Pieśni IX" podmiot liryczny manifestuje swoje poddanie się Bogu i .Jan Kochanowski, jeden z najwybitniejszych twórców w dziejach literatury polskiej, jest autorem "Pieśni o spustoszeniu Podola" ("Pieśni V").. W roku 1533 Rzeczpospolita zawarła z Portą pokój „wieczysty", który w rzeczy samej przetrwał bez mała wiek, bo po rok 1620.gatunków lirycznych: pieśni, trenu, anakreontyka, ody, elegii, poezji tyrtejskiej .. odwołując się do przykładów z tekstu • wyjaśnia istotę tragizmu w .. sposób kreacji podmiotu lirycznego i sytuacji lirycznej • określa problematykę utworuZdaniem poety, człowiek powinien cieszyć się życiem i dążyć do szczęścia.. ; 76% Interpretacja "Pieśni XIX" (Księgi Wtóre) - Jana Kochanowskiego.. Jan Kochanowski w „Pieśni o spustoszeniu Podola" opowiada o skutkach najazdu Tatarów na Polskę w 1575r., który miał miejsce po ucieczce Henryka Walezego do Francji przez co w Polsce jakiś czas panowało bezkrólewie.Podobne teksty: 81% Analiza i interpretacja wiersza Marii Konopnickiej "Pieśń o domu"..



Komentarze

Brak komentarzy.


Regulamin | Kontakt